StayFriends FAQ
Mitt medlemskap på StayFriends
- Vad är StayFriends?
- Hur ändrar jag min mejladress på StayFriends?
- Jag har glömt min mejladress eller mitt lösenord. Vad gör jag?
- Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?
- Hur raderar jag en avliden medlems uppgifter?
- Hur kan jag avbeställa nyhetsbrev för StayFriends?
- Hur kontaktar jag kundtjänst?
Min skoltid
- Hur lägger jag till fler skolor i min profil?
- Hur tar jag bort en skola från min profil?
- Hur kan jag ändra mitt namn under skoltiden?
- Var hittar jag klassfoton?
- Hur laddar jag upp ett klassfoto?
Min profil
Bas-, Guld- och GuldPlusmedlemskap
- Vilka olika medlemskap finns på StayFriends?
- Vad kostar det att vara med?
- Tillkommer några kostnader efter att jag blivit Guld- eller GuldPlusmedlem?
- Hur kan jag säga upp medlemskapet?
- Finns det en uppsägningstid för Guldmedlemskapet?
Kontakt med andra medlemmar
- Hur kan jag kontakta andra medlemmar?
- Vad händer när jag klickar i att jag känner en annan medlem?
- Hur tar jag bort en kontakt?
- Hur kan jag blockera en annan medlem?
Säkerhet
Mitt medlemskap på StayFriends
Vad är StayFriends?
StayFriends är ett socialt nätverk som sedan starten för över 20 år sedan specialiserat sig på att hjälpa våra medlemmar att hitta och återknyta kontakten med skolkamrater och barndomsvänner online. Som medlem på StayFriends väljer du ut de skolor du gått på (i Sverige sammanlagt över 11 000 stycken) och kopplas därigenom samman med dina gamla klass- och skolkamrater.
En av de populäraste funktionerna på hemsidan är sökfunktionen som gör det möjligt att söka efter personer som du tappat kontakten med. Funktionen fungerar även om personen i fråga bytt namn sedan skoltiden! Andra populära funktioner är skolans gemensamma anslagstavla, en portal med klassfoton och ett planeringsverktyg för att organisera klassträffar.
Hur ändrar jag min mejladress på StayFriends?
För att ändra mejladressen som ditt medlemskap är registrerat på behöver du bege dig till inställningarna för medlemskapet. Du finner inställningarna genom att klicka på menyn ”Inställningar” – ”Profilinformation” eller kugghjulet längst upp till höger (beroende på din enhet). Välj därefter ”Profilinformation” – ”Ändra mejladress”. Tänk på att du måste bekräfta ändringen genom det mejl vi skickar till den mejladress du byter ifrån. Har du inte längre tillgång till den gamla mejladressen ber vi dig att kontakta kundtjänst, till exempel via mejl på adressen service@stayfriends.se.
Jag har glömt min mejladress eller mitt lösenord. Vad gör jag?
Om du har glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt lösenord på inloggningssidan. För att göra detta klickar du på ”Glömt lösenordet?” under inloggningen. I nästa fönster anger du den mejladress som du har registrerat på StayFriends och begär ett nytt lösenord. Vi kommer då omedelbart att skicka det nya lösenordet till den mejladress som du har angett.
Om du inte längre har kvar den mejladress du hade när du registrerade dig väljer du ”Glömt lösenordet?” som ovan och därefter ”Glömt mejladressen?”. Du kommer då till ett kontaktformulär du kan använda dig av för att komma i kontakt med kundtjänst och få hjälp att ändra mejladressen. Det går även bra att kontakta kundtjänst direkt på mejladressen service@stayfriends.se.
Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?
För att radera ditt medlemskap via din profil gör du så här: Börja med att logga in och klicka på ”Inställningar” i menyn till vänster eller kugghjulet uppe till höger (beroende på din enhet). Välj därefter ”Profilinformation” och ”Radera mitt medlemskap”. Följ slutligen anvisningarna.
Du kan även vända dig till kundtjänst (mejl: service@stayfriends.se) för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.
Observera att detta inte gäller om du endast vill ta bort/radera utvalda uppgifter på din profil. Vill du ta bort enstaka uppgifter från din profil gör du det vid respektive uppgift på profilen.
Notera att eventuell kvarvarande tid av ditt Guldmedlemskap varken helt eller delvis kan återbetalas om du raderar medlemskapet innan den aktuella perioden är slut. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen görs, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå om ingen uppsägning gjordes innan förlängningen. Vi kan tyvärr inte föra över medlemskapet till en annan medlem.
Hur raderar jag en avliden medlems uppgifter?
Eftersom vi inte har tillgång till våra medlemmars fullständiga personnummer har vi tyvärr ingen möjlighet att samordna uppgifter med Skatteverket gällande avlidna personer. Detta för att värna om våra medlemmars integritet. Om du har information om en medlem som har avlidit ber vi dig vänligen kontakta oss på mejladressen service@stayfriends.se. För att kunna radera medlemskapet behöver vi information om personens namn och födelsedatum samt underlag i form av ett dödsfallsintyg eller en dödsannons.
Hur kan jag avbeställa nyhetsbrev för StayFriends?
För att avbeställa nyhetsbreven loggar du in på din profil och klickar på ”Inställningar” i menyn till vänster eller på kugghjulet uppe till höger (beroende på din enhet). Välj sedan ”Nyhetsbrev”. Här kan du göra inställningar för vilken information du vill ha från StayFriends.
Hur kontaktar jag kundtjänst?
Du finner bland annat våra kontaktuppgifter på www.stayfriends.se i sidfoten under menyn ”Hjälp” eller i nyhetsbrev. Du kan alltid nå oss via mejl på adressen service@stayfriends.se. Tänk på att vi svarar dig via mejl och att våra svarsmejl kan sorteras in som skräppost av ditt mejlprogram. Se därför till att hålla ett öga på skräppostinkorgen efter att du har kontaktat oss. Vi svarar i regel inom ett par dagar!
Min skoltid
Hur lägger jag till fler skolor i min profil?
För att lägga till fler skolor på din profil går du till menyn ”Skolor”. Välj ”Lägg till fler skolor” och sök efter skolan i sökrutan. Om din skola inte finns i listan klickar du på ”Visa alla sökresultat” och väljer rätt skola i listan. Registrera dig på skolan genom att klicka på ”Jag gick här”. Fyll i de efterfrågade uppgifterna och glöm inte att avsluta med att klicka på ”Spara”. När du är klar visas skolan med dina övriga skolor under menyn ”Skolor”.
Om skolan inte finns i listan med alla sökresultat ber vi dig vänligen att kontakta kundtjänst (mejl: service@stayfriends.se) med mer information om skolan så att vi kan lägga till den. Vi behöver då veta vilken skoltyp skolan har/hade och i vilken kommun den ligger/låg i.
Hur tar jag bort en skola från min profil?
För att ta bort en skola från din profil går du till menyn ”Skolor” där du ser alla dina skolor. Välj skolan du vill ta bort och klicka på den lilla pilen vid informationen om skolan. Välj ”Radera skolregistreringen”. Notera att du måste ha minst en skola på din profil.
Hur kan jag ändra mitt namn under skoltiden?
Gå till menyn ”Skolor”, välj den skola du vill redigera ditt namn för och klicka på den lilla pilen vid informationen om skolan. Välj ”Redigera skolregistrering” för att öppna ett fönster där du kan redigera din tid på skolan. Bocka för ”Jag hade ett annat efternamn då” om du inte redan har gjort det och ändra ditt namn. Avsluta med att spara ändringarna.
Var hittar jag klassfoton?
Du hittar klassfoton under menyn ”Klassfoton” och menyn ”Skolor”. Under menyn ”Klassfoton” ser du klassfoton från ditt avgångsår på dina skolor, de foton du är markerad på och de foton som dina kontakter är markerade på under respektive flik. Under menyn ”Skolor” hittar du alla klassfoton från dina skolor. Klicka därför på rätt skola (om du har flera) och sedan ”Foton”.
Tänk på att du bara ser klassfoton från skolor du registrerat dig på (och du kan se i listan under menyn ”Skolor”), så det är bra att registrera dig på alla skolor du gått på.
Notera slutligen att StayFriends inte har något register med gamla klassfoton utan det är dina skolkamrater som har laddat upp fotona. Om det inte finns några foton betyder det att ingen har laddat upp något foto än. Kanske har du då något att dela med dig av?
Hur laddar jag upp ett klassfoto?
För att ladda upp ett klassfoto loggar du in på din StayFriends profil. Gå till menyn ”Klassfoton” och klicka på knappen för att ladda upp ditt eget foto. Välj ut filen/fotot på din dator. Anpassa vid behov storleken eller vänd bilden rätt (under bilden). Följ anvisningarna och bekräfta att du ansvarar för fotots innehåll. Avsluta med att klicka på ”Ladda upp foto”. När du klickar på ”Ladda upp foto” genomförs uppladdningen.
Min profil
Hur kan jag göra min profil mer personlig?
På StayFriends finns det en mängd funktioner genom vilka du kan berätta mer om dig själv och ditt liv. En viktig del av din profil är profilfoto för hur du ser ut nu och hur du såg ut när du gick i skolan. För att ladda upp en profilbild går du till din profil som du hittar under ikonen/fotot uppe till höger i det blå fältet. Överst ser du sedan två rutor: ”Foto nu” och ”Foto förr”. Välj om du vill ladda upp ett foto på hur du ser ut idag eller från förr i tiden. Klicka på respektive ruta för att ladda upp ett foto. När du är klar med att ladda upp dina profilfoton kan du ta en titt på övriga funktioner på din profil som ger dig möjlighet att berätta mer. Du kan både berätta mer om dig idag och hur du var under skoltiden, samt berätta om saker du varit med om genom åren.
Hur laddar jag upp ett profilfoto?
På StayFriends kan du ha två profilfoton, ett hur du ser ut idag och ett från skoltiden. För att ladda upp en profilbild går du till din profil som du hittar under ikonen/fotot uppe till höger i det blå fältet. Överst ser du två rutor: ”Foto nu” och ”Foto förr”. Välj om du vill ladda upp ett foto på hur du ser ut idag eller från förr i tiden. Klicka på respektive ruta för att ladda upp ett foto. Välj ut en bild på din dator och följ instruktionerna. Tänk på att bilden måste föreställa dig själv och det ska vara lätt att känna igen dig.
Bas-, Guld- och GuldPlusmedlemskap
Vilka olika medlemskap finns på StayFriends?
Det finns tre olika typer av medlemskap på StayFriends. Det kostnadsfria Basmedlemskapet och våra två olika premiummedlemskap: Guldmedlemskapet och GuldPlusmedlemskapet.
Som Basmedlem kan du se klassfoton i litet format och planera klassträffar, få information om nya skolkamrater, medlemmar och lärare, skicka meddelanden till Guldmedlemmar samt se andra medlemmars profilfoto (om du har egen profilbild). Basmedlemskapet är kostnadsfritt.
Som Guld- eller GuldPlusmedlem kan du bland annat dessutom skriva meddelanden till alla andra medlemmar och alla andra medlemmar kan kontakta dig. Du kan även se allt som dina kontakter har lagt upp om sig själva på sin profil och på så sätt ta del av vad det blivit av dem sedan skolan. Du ser alla klassfoton som laddats upp i full storlek. Som GuldPlusmedlem har du alla fördelar som Guldmedlemmar har, men slipper annonser på hemsidan och kan göra anonyma profilbesök. Mer information om fördelarna hos ett Guld- eller GuldPlusmedlemskap kan du läsa om under menyn ”Guld”. Där kan du även köpa medlemskapet och bli Guld- eller GuldPlusmedlem.
Vad kostar det att vara med?
Basmedlemskapet som du skapar när du registrerar dig på StayFriends är kostnadsfritt. Du förblir kostnadsfri Basmedlem tills du själv aktivt väljer att köpa ett Guld- eller GuldPlusmedlemskap. Du finner de aktuella priserna för Guld- och Guldplusmedlemskap på din profil under menyn ”Guld”.
Guldmedlemskapet är en prenumerationstjänst som förlängs automatiskt vid periodens slut om inte den automatiska förlängningen har stängts av innan dess. Vi påminner om förlängningen per mejl en månad innan det är dags. Om du redan har ett Guld- eller GuldPlusmedlemskap finner du aktuell information om det under menyn ”Guld”.
Tillkommer några kostnader efter att jag blivit Guld- eller GuldPlusmedlem?
När du betalat för ditt Guld/GuldPlusmedlemskap tillkommer inga ytterligare kostnader för den inledande perioden. Om ditt medlemskap förlängs enligt villkoren tillkommer kostnaden för den vidare medlemskapsperioden enligt avtalet. Du kan säga upp medlemskapet när som helst under den pågående perioden, då tillkommer ingen ytterligare Guld/GuldPlusmedlemskapsperiod och inte heller någon ytterligare medlemskapsavgift.
Hur kan jag säga upp medlemskapet?
För att stänga av den automatiska förlängningen och därmed säga upp medlemskapet loggar du in på din profil. Under menyn ”Guld” klickar du på undermenyn ”Kontouppgifter”. I rutan till höger klickar du sedan på ”Avaktivera förlängningen …”. Uppsägningen gäller inför nästa medlemsperiod. Det går även bra att kontakta kundtjänst för att få hjälp med uppsägningen. Kontaktuppgifter hittar du i sidfoten.
Finns det en uppsägningstid för Guldmedlemskapet?
För att du ska kunna använda ditt Guldmedlemskap utan uppehåll kommer ditt Guldmedlemskap att förlängas med ytterligare ett år i slutet av den valda perioden. Detta gäller med undantag för köp av Guldmedlemskap via bankgiroöverföring. Du kan stänga av den automatiska förlängningen och på så sätt säga upp medlemskapet när som helst under den aktuella perioden, men senast 24 timmar före periodens slut under menyn ”Guld” > ”Kontouppgifter” eller genom att kontakta kundtjänst.
Kontakt med andra medlemmar
Hur kan jag kontakta andra medlemmar?
För att komma i kontakt med en annan medlem går du till den aktuella personens profil efter att ha loggat in på hemsidan och klickar sedan på ”Meddelanden”. Du kan nu skriva din text och skicka upp till 10 foton. Observera att dina meddelanden endast går att läsa om minst en (mottagare eller avsändare) är Guldmedlem.
Du kan vidare använda dig av ”Postlådan” i huvudmenyn för att skriva till andra medlemmar. Här kan du välja att skriva till flera medlemmar på en gång eller varför inte skicka ett hälsningskort!
Vad händer när jag klickar i att jag känner en annan medlem?
När du klickar på ”känner jag” för en annan medlem lägger du till den i ditt kontaktnät på StayFriends. I och med det håller du dig uppdaterad om när det händer något i personens liv – födelsedagar, flyttar, giftermål eller annat som personen väljer att dela med dig av. På så vis riskerar du inte att tappa bort dina gamla skolkamrater igen! Om du hittar dina kollegor, vänner eller bekanta på StayFriends kan du givetvis lägga till dem med. När du lagt till personen kan du ändra kontaktkategori (skolkamrater, vänner, familj, arbetskollegor etc.) för personen så att alla hamnar rätt.
Hur tar jag bort en kontakt?
Om du vill ta bort en kontakt besöker du personens profil på StayFriends, till exempel genom att söka efter personen i sökfältet högst upp på sidan. Gå till profilen och klicka på rutan där det står till vilken kontaktkategori personen tillhör (till exempel ”Bekanta” eller ”Skolkamrater”). I menyn som visas väljer du sedan ”Radera kontakt”.
Hur kan jag blockera en annan medlem?
För att blockera en person så måste du först besöka personens profil. Klicka på den lilla pilen längst uppe till höger på profilen och välj ”Blockera kontakt”. Ditt besök på profilen kommer inte att sparas.
Om du vill se vilka personer du blockerat eller häva en blockering går du till ”Inställningar” och ”Blockerade personer”. Vill du ta bort blockeringen klickar du på soptunnan vid personens namn.
Säkerhet
Var visas informationen om mig?
Beroende på vilka inställningar du sparat under menyn ”Inställningar” – ”Bli hittad och ihågkommen” visas information om dig på olika ställen. Om du till exempel tar bort krysset vid punkten om att bli hittad „av personer som inte är medlemmar på StayFriends“, kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om denna punkt är förkryssad kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor för dina skolor.
Medlemmar på StayFriends kommer alltid att kunna se ditt namn. Du har dock möjlighet att välja att inte synas vid sökningar på ditt namn och på klassfoton. Om du har angett ytterligare information på din profilsida, såsom adress, webbsida eller intressen, kommer denna information vara synlig för andra medlemmar om du inte har ändrat inställningarna när du laddade upp informationen. Du kan själv bestämma vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar och du kan ändra dessa inställningar i efterhand via din profil.
Din mejladress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.
Information gällande förordningen om digitala tjänster (DSA)
Sedan 17 februari 2024 gäller förordningen om digitala tjänster (EU-förordning 2022/2065 från 19 oktober 2022) i hela Europeiska unionen. Målet med förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act, DSA) är att skapa en säkrare och mer ansvarsfull digital miljö. Bestämmelserna i förordningen gäller för hela Europeiska unionen och har även införts hos oss.
Förordningen om digitala tjänster syftar till att göra den digitala miljön säker, rättvis och pålitlig. Aktörerna är ansvariga för att tillhandahålla användarna en säker digital plattform och att vidta åtgärder mot spridning av olagligt eller olämpligt innehåll.
Den aktuella transparensrapporten publiceras i enlighet med artikel 15, 24 och/eller 42 i EU:s förordning om digitala tjänster (DSA) och kan laddas ner här.